Waar ben je naar op zoek?

Aangifte van de geboorte

U bent verplicht binnen 3 dagen na de bevalling aangifte te doen van een geboorte in de gemeente waarbinnen de baby is geboren. Is dit niet mogelijk door het weekend of een feestdag? Dan moet u dat op de 1e werkdag na het weekend of feestdag doen. Doet u te laat aangifte, dan riskeert u een boete. De gemeente Bergen op Zoom biedt u de mogelijkheid om online geboorteaangifte te doen. Op deze manier kunt u 24 uur per dag de geboorteaangifte van uw kindje regelen, zowel thuis als vanuit het Moeder & Kindcentrum. Natuurlijk kun je voor de aangifte ook naar het stadskantoor van de gemeente Bergen op Zoom gaan.

Digitaal geboorteaangifte op het Moeder & Kindcentrum

Digitaal aangifte doen van de geboorte kan via een tablet die te verkrijgen is op het secretariaat van het Moeder & kindcentrum. De openingstijden van het secretariaat zijn; maandag t/m zondag van 7.15 uur tot 21.45 uur. Na het invoeren van de gegevens kan de akte direct getekend worden op het secretariaat.

Voor de online geboorteaangifte heeft u de volgende zaken nodig;

DigiD code (digitale handtekening) van de moeder en partner. Is er geen sprake van een partner is de DigiD code van de moeder voldoende.

* Geldig identiteitsbewijs (paspoort, id -kaart, rijbewijs of vreemdelingendocument) van moeder en evt partner.

* Eventueel een trouwboekje of een partnerschapsboekje.

* Eventueel een akte van naamskeuze. Dit is van toepassing als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft en er gekozen is voor de achternaam van de moeder.

* Als u niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft maar het kind wel erkend heeft u een afschrift van de akte van erkenning van de ongeboren vrucht nodig. Is het kind niet erkend diend u contact op te nemen met de gemeente Bergen op Zoom; telefoonnummer 140164.

Aangifte in het gemeentehuis

Je kunt de baby aangeven op het gemeentehuis van de gemeente Bergen op Zoom. Deze is gevestigd aan de Jacob Obrechtlaan 4 in Bergen op Zoom. De openingstijden van het stadskantoor staan op de website www.bergenopzoom.nl. Via het digitaal loket kun je een afspraak maken. Hier heb je wel een DigiD code voor nodig. Heb je deze niet kun je bellen met het klantcontactcentrum voor een afspraak:  14 01 64.

 

Persoonlijk contact?

Bel met de receptie van het Moeder & Kindcentrum 088- 70 66 600 of stel jouw vraag via het contactformulier

Veelgestelde vragen

Heb je nog vragen over je bevalling? Bekijk dan online onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op. Wij helpen en informeren je graag!